بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان – تشریح مراحل بازسازی ساختمان – صفر تا صد بازسازی

تزیینات داخلی, طراحی داخلی
5/5 - (1 امتیاز)

بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان شامل مقدمات و مراحلی می باشد که بایستی هرکدام به ترتیب و توالی منظم و با دقت مورد بررسی و به اجرا گذاشته شود.

هرچقدر در شرح کارهایی که می خواهیم در بازسازی ساختمان انجام دهیم با دقت و تخمین دقیقتر عمل کنیم، در مراحل اجرای بازسازی ساختمان با خطای کمتری مواجه خواهیم بود.

ضمن اینکه تشریح دقیق مراحل بازسازی ساختمان در ارائه یک هزینه برآوردی می تواند حائز اهمیت باشد.

بازسازی ساختمان شامل مراحلی می باشد که در ادامه مطلب به آن می پردازیم.

اطلاعات اولیه بازسازی ساختمان :

  1. اولین مرحله از شروع کار بازسازی خانه و ساختمان تهیه پلان و نقشه فعلی ساختمان می باشد که بایستی توسط گروه معماری و طراح داخلی انجام شود. ( با توجه به اینکه موضوع این بحث ما بازسازی ساختمان می باشد نه نوسازی ، بنابراین فرض را بر این می گیریم که سازه اصلی ساختمان نیازی به تخریب و نوسازی ندارد. )
  2. در مرحله دوم از کار بازسازی خانه یا محل کار ، بایستی یک اطلاعات اولیه از سلیقه و نیاز کارفرما تهیه شود تا بتوانیم طرح های اولیه را برحسب درخواست کارفرما و شرایط ساختمان آماده نماییم.
  3. بعد از جمع آوری اطلاعات اولیه و تعیین اینکه در بازسازی ساختمان از کجا به کجا خواهیم رسید، شروع به طراحی اولیه خواهیم کرد.
  4. طرح های تهیه شده برای تائید و اعمال تغییرات نهایی به کارفرما ارائه می شود تا تناقض ها و عیبوب احتمالی مورد اصلاح قرار گیرد.
  5. بعد از تائید طرح های بازسازی ساختمان و آنچه که می خواهیم به آن برسیم، طرح ها در اختیار تیم اجرایی قرار گرفته داده می شود.
بازسازی ساختمان

مراحل اجرایی بازسازی ساختمان :

پیمانکار و گروه اجرای بازسازی ساختمان با در دست داشتن نقشه کار و شرایط موجود فعلی بایستی تیم اجرایی خود را به ترتیبی که تداخلی در اجرای کار پیش نیاید و یا در عملیات بازسازی ساختمان دوباره کاری صورت نگیرد، مدیریت نماید.

بازسازی ساختمان

تخریب دکوراسیون :

معمولا مرحله اول در کار بازسازی خانه و ساختمان مرحله تخریب می باشد. با توجه به طرح بایستی قسمت هایی مثل دیوار , ستون ، سقف و یا هر قسم دیگری که مغایر با نقشه می باشد تخریب شود.

البته بایستی به این نکته توجه کنیم که تخریب نباید به سازه ساختمان صدمه بزند. تخریب یکی از مهمترین قسمت های یک عملیات بازسازی ساختمان می باشد.

زیرا که علاوه بر سختی کار تخریب ، بایستی تا حد امکان به راحتی  و آسایش همسایه ها توجه داشته باشیم. عملیات تخریب ممکن است سر و صدا های زیادی داشته باشد و یا اینکه حمل نخاله های حاصل از تخریب در راهرو و یا آسانسور  گرد و خاک به همراه داشته باشد، که وظیفه حکم می کند در جهت رفاه همسایه ها هرچه سریعتر این مرحله از بازسازی را انجام دهیم.

لوله کشی ساختمان
لوله کشی ساختمان
نصب کانال کولر
نصب کانال کولر

لوله کشی آب و فاضلاب و نصب کانال و دریچه کولر :

در مرحله بعد بایستی تاسیسات شبکه های آب و فاضلاب ، کانال های سرمایشی و گرمایشی مورد ارزیابی قرار گیرد تا اگر نیاز هست تعویض گردد. ( معمولا برای تغییر سیستم سرمایشی و گرمایشی نیاز به لوله کشی و کانال کشی می باشد که با توجه به طرح تهیه شده بایستی انجام شود. )

سیم کشی ساختمان
خانه های هوشمند
خانه های هوشمند

سیم کشی و برق کاری ساختمان :

یکی دیگر از مراحل بازسازی ساختمان برق کاری و سیم کشی می باشد که بایستی توسط مهندس برق کار و به فراخور نیاز ساختمان انجام گیرد ( در ساختمان های لوکس معمولا از سیستم خانه هوشمند استفاده می شود که بایستی در این مرحله تدابیر لازم در این خصوص بعمل آید )

بنایی ساختمان
بنایی ساختمان

بنایی ساختمان :

اگر در بازسازی ساختمان نیاز به دیوار کشی و یا تعبیه ستون های نمادین داریم باید در این مرحله انجام گیرد.

نصب درب و پنجره

نصب درب و پنجره :

اگر نیاز به تعویض و یا نصب پنجره ها و چهارچوب های درب می باشد بایستی در این مرحله صورت گیرد.

رابیتس بندی
رابیتس بندی

رابیتس بندی :

اگر چنانچه نیاز به گچبری خواهیم داشت بایستی قبل از عملیات گچ کار و گچ بری ، رابیتس بندی لازم انجام شود. باید توجه کنیم که نمی توان گچبری های دستی سنگینی رو کناف  اجرا کرد و حتماً باید برای خانه هایی با گچبری مجلل از رابیتس بندی استفاده کرد.

جوشکاری ساختمان
جوشکاری ساختمان

آهنگری و جوشکاری :

در برخی بازسازی ها نیاز بصب نرده , چهارچوب درب و کمد دیواری، حفاظ کندانسور کولر گازی و غیره  می باشد که باید انجام شود.

سقف کاذب
کناف
کناف

سقف و دیوار کاذب :

معمولاً برای قسمت هایی از سقف که لوله ها و یا کانال کولر وجود دارد از سقف کاذب استفاده می شود. سقف کاذب می تواند از جنس کناف یا پی وی سی و یا هر متریال دیگر باشد.

همینطور ممکن است برای قسمت هایی از دکوراسیون خود نیاز به دیوار کاذب داشته باشیم که بهتر است در این مرحله اقدام نماییم.

نصب پارکت
نصب پارکت
نصب کاشی - کاشی کاری
نصب کاشی - کاشی کاری

کف سازی :

از دیگر مراحل مهم بازسازی ساختمان ، کف سازی می باشد. برای کف ساختمان می توان از متریال هایی همچون سنگ ، سرامیک ، اپوکسی ، لمینت و پارکت استفاده کرد که هر کدام مزایا و معایب دارد در مباحث بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

معمولا در این مرحله قسمت های از ساختمان که نیاز به نصب سنگ های آنتیک و یا طراحی و ساخت شومینه دارند ، انجام می شود.

پتینه کاری ساختمان
نمونه کار گچبری دستی
گچبری مدرن - نقش برجسته
گچبری مدرن - نقش برجسته
گچ کاری
گچبری های کلاسیک - گچبری سقف
گچبری پیش ساخته
گچبری های کلاسیک - گچبری سقف

گچکاری و گچ بری :

پر کاربرد ترین متریالی که برای پوشش دیوار و تراز بندی آن استفاده می شود گچ می باشد. در ابتدا برای گچ کاری از ترکیب ملات گچ و خاک برای تراز بندی و برطرف کردن ناهمواری ها و موج های دیوار و سقف استفاده می شود.

بعد از گچ و  خاک از یک لایه نازک گچ رویه برای زیبایی کار استفاده خواهد شد. اگر سبک دکوراسیون ما یک سبک کلاسیک می باشد.

برای دکوراسیون های کلاسیک و مجلل علاوه بر گچ کاری های ساده و ابزار های کشویی ، معمولا از هنر گچبری دستی نیز استفاده می شود که زیبایی کار را چندین برابر خواهد کرد.

استفاده از گچ بری علاوه بر اینکه می تواند بصورت دستی و کاملاً سنتی باشد، از گچبری های آماده و پیش ساخته نیز می تواند انجام گیرد. که هزینه ها و کیفیت و زیبایی کار تعیین کننده نوع گچبری خواهد بود معمولا قیمت گچبری دستی بیشتر گچ بری پیش ساخته می باشد.

پیشنهاد ما این است که قبل از انتخاب گچبر و عقد قرارداد حتما از نمونه کارهای گچبری کلاسیک و گچبری مدرن دیدن نمایید و بعد با خیالی راحت کار خود را به یک اکیپ مجرب بسپارید

کابینت ام دی اف
کابینت تمام چوب - کابینت چوبی
کابینت تمام چوب - کابینت چوبی
کابینت ام دی اف

کابینت و کمد دیواری :

طراحی ، ساخت و نصب کابینت آشپزخانه از مراحل بسیار مهم در بازسازی ساختمان خواهد بود. برای انتخاب کابینت ایده های مختلفی وجود دارد.

کابینت آشپزخانه می تواند : کابینت چوبی ، کابینت ممبران ، کابینت ام دی اف ، کابینت هایگلاس و در طرح های کلاسیک و مدرن انتخاب شود.

نصب شیشه و آیینه های دکوراتیو :

ممکن است در مرحله بازسازی ساختمان برای قسمتی از دکوراسیون خود شیشه و یا آیینه دکوراتیو در نظر داشته باشیم که بهتر است قبل از کار رنگ آمیزی ، اقدام به نصب آن ها کنیم.

نقاشی ساختمان در تهران و شهرستان ها
جدیدترین تکنیک های پتینه کاری
طراحی گل های موتیف روی سقف و دیوار
رنگ آمیزی ابزارهای گچبری شده

نقاشی ساختمان :

  • از مراحل پایانی یک پروژه بازسازی ساختمان ، نقاشی ساختمان می باشد. نقاشی و رنگ آیزی ساختمان یک طیف گسترده ای از هنر ها را شامل می شود که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.
  • نقاشی ساختمان با رنگ های سنتی روغنی ، پلاستیک و یا اکرولیک : این رنگ ها بیشترین کاربرد را در نقاشی ساختمان دارند و معمولا هر تکنیک دیگری که برای رنگ آمیزی انتخاب می شود بعد از نقاشی ساده انجام می گیرد.
  • بلکا : پوشش سلولزی بلکا که معمولا آن را در حیطه کار نقاشی ساختمان به حساب می آورند یک پوششی از ترکیب رزین و رشته های خرده شده الیاف می باشد، که بیشتر مناسب قسمت هایی از راهر و مشاعات می باشد تا استفاده در فضای داخلی ساختمان
  • مولتی کالر : یک نوع ترکیب رنگی می باشد که در آن از دو یا چند رنگ با سطح زیرین رنگ اکرولیک استفاده می شود و بیشتر در محیط های اداری و تجاری کاربرد دارد و ساختمان های مسکونی کاربرد زیادی ندارد.

پتینه :

پتینه یکی دیگر از تکنیک های بسیار پرکاربرد امروزی در نقاشی ساختمان می باشد. پتینه به هنر کهنه جلوه دادن اشیاء و یا یک سطح اطلاق می شود ولی در ایران بیشتر به هنر کاربرد ماهرانه چند طیف رنگی در کنار هم و ایجاد هارمونی مناسب بین رنگ ها رو پتینه کاری می گویند.

البته تکنیک های پتینه کاری هم تنوع زیادی دارد که در مبحث مربوطه به آن پرداخته شده است. معمولا در بازسازی ساختمان هایی که طراحی داخلی کلاسیک را انتخاب کرده اند، گچ بری و در کنار آن پتینه کاری روی سقف و پتینه کاری روی دیوار از اصلی ترین بخش های تزیینات داخلی خواهد بود.

نصب کاغذ دیواری
کاغذ دیواری
طرح ها و مدل های جدید کاغذ دیواری
پوستر اتاق کودک و نوجوان

کاغذ دیواری و یا پوستر دیواری :

ممکن در نظر داشته باشیم تمام یا قسمتی از دیوار و یا سقف ساختمان خود را با کاغذ دیواری پوشش دهیم. اما پیشنهاد می کنیم یک یا حداکثر دو قسمت از سالن و ااق خواب خود را پوستر انتخاب کنید تا جلوه بیشتر داشته باشد.

لوستر های تزیینی
لوستر های تزیینی
لوستر های تزیینی

نصب لوستر ها و چراغ ها :

از مراحل پایانی یک عملیات بازسازی ساختمان نصب تجهیزات روشنایی از قبیل لوستر ها ، چراغ خواب و هالوژن ها و لامپ ها می باشد که هر کدام بایستی به تناسب سبک دکوراسیون انتخاب و نصب گردد.

پرده های تزیینی
پرده های تزیینی

نصب پرده های تزیینی :

انتخاب و نصب پرده های تزیینی از دیگر مراحل بازسازی خواهد بود که با با رنگ دیوار ها و مبلمان خانه مطابقت داشته باشد.

مبلمان سلطنتی
مبلمان سلطنتی
مبل راحتی
مبل راحتی

مبلمان خانه :

معمولا برای دکوراسیون کلاسیک از مبلمان سلطنتی و استیل و برای دکوراسیون های مدرن از مبلمان راحتی استفاده می شود. در اتخاب رنگ و طرح مبلمان و میز و صندلی نیز باید دقت کافی داشته باشیم تا تضادی در هارمونی دکوراسیون ما به چشم نخورد.

شما عزیزان می توانید برای مشاهده نمونه کارهای بیشتر از پیج اینستاگرام یاشیل دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up