کابینت ام دی اف – مزایا و معایب کابینت های ام دی اف ( MDF )

5/5 - (11 امتیاز)

کابینت ام دی اف – مزایا و معایب کابینت های ام دی اف ( MDF )

کابینت ام دی اف ( MDF ) یکی از پرکاربردترین متریال مورد استفاده در دکوراسیون آشپزخانه می باشد.

دیزاین آشپزخانه و انتخاب الگوی طراحی مناسب برای کابینت ها از مهمترین المان های طراحی داخلی می باشد که اغلب توجه ویژه ای از سوی خانم ها به ان می شود.

برای انتخاب کابینت آشپزخانه متریال مختلفی در بازار می توان پیدا کرد که هرکدام مزایا و معایبی دارد. بطور مثال :

در این مبحث سعی داریم در مورد کابینت ام دی اف بیشتر توضیح دهیم.

کابینت ام دی اف
کابینت ام دی اف

ام دی اف ( MDF ) چیست ؟


برای اینکه کابینت ام دی اف را بتوانیم بطور کامل بررسی کنیم بهتر است در ابتدا در خصوص جنس کابینت اطلاعات داشته باشیم.

ام دی اف یا MDF مخفف واژه « تخته فیبر با دانسیته ( چگالی ) متوسط : Meddium Density Fibreboard » است که جز فراورده های چوبی می باشد و بصورت صنعتی و به روش خشک تولید می شود. چگالی یا دانسیته ام دی اف بین 650 تا 800 کیلوگرم بر مترمکعب است.

ورق های ام دی اف را می توان پس از تولید روکش نمود. که این روش ها علاوه بر بالا بردن دوام و کیفیت کار ، حالت تزیینی نیز به ان می دهد که همین امر باعث کاربرد گسترده این محصول در ساختمان و بخصوص در ساخت کابینت آشپزخانه شده است.

رایج ترین روکش ام دی اف ، روکش ملامینه است که در این روش کاغذ نقش دار آغشته به چسب تحت فشار و حرارت بروی تخته پرس و چسبانده می شود.

این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایر اوراق فشردهٔ چوبی، دارای برخی خواص برتر نیز هست که باعث ارتقای بازار آن در بین سایر اوراق فشردهٔ چوبی مانند تخته خُرده‌چوب (نئوپان)، تخته‌لایه، تخته فیبر سخت و… شده‌است. درواقع، این محصول ام‌دی‌اف ابتدا به‌عنوان جایگزین اوراق فشردهٔ چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزینِ چوب نیز به‌کار رفته‌است. در حال حاضر، دامنهٔ کاربردهای آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

اهم مواردی که باعث استفاده گستره و روزافزون از ام دی اف شده است عبارتند از :

  • خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بالا
  • دامنهٔ وسیع دانسیته (چگالی = وزن مخصوص)، ضخامت و ابعاد ام‌دی‌اف قابل تولید قابلیت ابزارخوری، ماشین‌کاری و سنباده‌زنی
  • سطوح صاف و متراکم
  • قابلیت شکل‌پذیری و لبه‌های صاف
  • عدم وجود معایب چوب
  • پروفیل دانسیتهٔ یکنواخت و همگن
  • قابلیت انجام روسازی‌های مختلف همچون انواع روکشی‌های چوبی و غیرچوبی، رنگ‌آمیزی و غیره
    پایداری ابعاد و مقاومت در برابر فشرده شدن
  • زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب
  • قیمت مناسب
ورق ام دی اف
ورق ام دی اف

کابینت ام دی اف ( MDF )


همانطور که بررسی کردیم متداول ترین متریال برای طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه ام دی اف می باشد. به همین خاطر می توانیم تنوع رنگ و طرح را در کابینت های ام دی اف مشاهده نماییم و از بین آنها کابینت متناسب با دکوراسیون و سلیقه خودمان را انتخاب کنیم.

با توجه به پایین بودن قیمت کابینت ام دی اف در مقایسه با کابینت ممبران و  کابینت تمام چوب ، برای خانه های با دکوراسیون مدرن و یا خانه هایی که آشپزخانه کوچکی دارند ، کابینت ام دی اف بهترین گزینه می تواند باشد.

در طراحی کابینت MDF بیشتر به کارایی محصول توجه می شود طوریکه از محیط آشپزخانه بیشترین استفاده را داشته باشیم. ( در کابینت های تمام چوب بیشتر معیار زیبایی اهمیت دارد )

کابینت ام دی اف
کابینت ام دی اف

نقشه کابینت ام دی اف ( MDF )


بعد از اینکه برحسب راهنمایی ها انتخاب کابینت آشپزخانه تصمیم نهایی ما ام دی اف انتخاب شد ، بایستی کارشناس و نصاب کابینت برای تهیه نقشه کابینت و اندازه گیری های دقیق به محل پروژه برود و همه مورادی که را که در برش های اولیه برای ساخت کابینت تاثیر گذار هستند بطور دقیق یادداشت نماید.

رنگ بندی کابینت ام دی اف ( MDF )


انتخاب رنگبندی مناسب کابینت ها از دیگر موارد حائز اهمیت می باشد که می تواند در دلنشین شدن محیط آشپزخانه و در کل به زیبایی دکوراسیون داخلی ما کمک کند.

در انتخاب رنگ کابینت باید موراد مثل بزرگی و کوچکی محیط آشپزخانه ، میزان نور و تناسب با سایر لوازم دکوراسیون توجه کنیم. ضمن اینکه سلیقه و روحیات خانم ها خیلی باید لحاظ گردد.

مدل کابینت ام دی اف ( MDF )


با توجه به گستردگی بازار کار کابینت سازی و وارد شدن طراح های کابینت با تحصیلات آکادمیک در زمینه طراحی انواع مدل کابینت ام دی اف ، انتخاب مدل کار چندان سختی نخواهد بود.

برای شروع و بعد از اندازه گیری کارشناسان ، اندازه های گرفته شده تحویل گروه طراحی می شود و طراح کابینت چندین طرح رو در سیستم های رایانه ای طراحی و بصورت تصاویر 3D به کارفرمایان پیشنهاد می دهند. و از بین چند طرح پیشنهادی طرح نهایی تصویب و به مرحله ساخت محول می شود.

قیمت کابینت ام دی اف ( MDF )


قیمت کابینت ام دی اف ساده در مقایسه با کابینت هایگلاس و کابینت ممبران و یا کابینت چوبی پایین تر می باشد. ولی ممکن است با توجه به طرح انتخابی و سختی کار یک نوسان جزیی داشته باشد.

در زمان انتشار این مطلب ( آذر ماه 97 ) قیمت کابینت های ام دی اف ایرانی بین 1/200/000 تا 1/400/00 و قیمت کابینت ام دی اف خارجی بین 1/800/000 تا 2/200/000 تومان می باشد. با توجه به نوسانات قیمت ورق ام دی اف قبل از سفارش با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کابینت ام دی اف
کابینت ام دی اف

مزایا و معایب کابینت های ام دی اف ( MDF )


مزایای کابینت های ام دی اف :

  • هزینه پایین از مهمترین مزیت های کابینت های ام دی می باشد
  • مقاومت در برابر فشار که باعث می شود صفحه کابینت انحناء پیدا نکند و بعد شکل نشود.
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت : اگر روکش کابینت های ام دی اف صدمه ندیده باشد ، در برابر رطوبت بسیار مقاوم خواهد بود.
  • نظافت آسان : کابینت های ام دی اف به راحتی با آب و پارچه خیس قابل شستشو و تمیز کردن هستند.
  • تنوع در رنگ بندی و طرح ها

معایب کابینت های ام دی اف :

  • کابینت های ام دی اف (MDF) بسیار به حرارت و گرما حساس هستند. اگر کابینت های ام دی اف را در مجاورت اجاق گاز قرار دهید، ممکن است حباب، برجستگی و یا پوسته پوسته شدن را در آنها مشاهده کنید زیرا به سطح وینیل آسیب می رسد. همچنین، کابینت های ام دی اف رنگ شده اگر در مجاورت منبع گرما نصب شوند ممکن است کمی رنگ پریده گردد و یا هاله ی زرد نه چندان زیبایی را به خود بگیرد.
  • با توجه به اینکه اگر روکش کابینت های ام دی اف دچار صدمه و آسیب دیدگی شود رطوبت خیلی سریع جذب خواهد شد بنابراین نیاز به مراقبت بیشتر دارد
کابینت ام دی اف
کابینت ام دی اف
کابینت ام دی اف
کابینت ام دی اف
نوشتهٔ پیشین
گچبری – انواع مدل های گچبری – عوامل موثر بر قیمت گچبری
نوشتهٔ بعدی
تزیینات داخلی – تزیینات داخلی ساختمان – گروه طراحی هنری یاشیل

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up