طراحی و معماری خوابگاه دانشجویی

طراحی و معماری خوابگاه دانشجویی در جزیره قشم

معماری و طراحی نما
5/5 - (1 امتیاز)

طراحی و معماری خوابگاه دانشجویی در جزیره قشم

طراحی که تصاویر آن در ادامه مطلب آورده شده، طرح یک خوابگاه دانشجویی برای بخش بین الملل دانشگاه تهران و برای دانشجویان خارجی در جزیره زیبای قشم می باشد این طراحی توسط دکتر مهندس عرفان حیدری با رویکردی متناسب با معماری ایرانی و همسان با ساختار باغ ایرانی بصورت یک خوابگاه دانشجویی ساحلی طراحی شده است است.

از این روی طراح به منظور ایجاد غرابت در الگوی طرح و با در نظر گرفتن نیازمندی های دانشجویان، به واسازی پارادیم محور متقاطع در باغ سازی ایرانی و نمودی مدرن از کوشک ایرانی روی نموده است و محور حرکتی بنا از عمارت سر در تا اسکله چوبی ساحلی ادامه دارد.

همینطور در تبیین نیازمندی های مورد نظر در طراحی و معماری خوابگاه دانشجویی، طرح به ایجاد 8 واحد مجزا با سیستم معلق روی نمود. چرا که یکی از اصول مورد وثوق در ایجاد این ساختار داشتن وحدتی مجزا در عین کثرتی یگانه است.

و در نهایت در قالب یک مجموعه 8 گانه در کالبدی واحد به تصویر کشیده است. هریک از واحد های 8 گانه دارای زیر بنای 220 متر و در دو سطح با گنجایش 20 نفر و در مجموع با ظرفیت کلی 160 نفره طراحی گردید که هر کدام به طور مجزا دارای 7 اتاق، آشپزخانه و سرویس نشیمن می باشند.

در طراحی و معماری خوابگاه دانشجویی مذکور علاوه بر عناوین مذکور ، در قسمت همکف یک فضای واحد برای کلیه مجموعه طراحی شده است که شمال : غذا خوری، بوفه، کتابخانه و انباری می باشد.

ظاهر این بنا برگرفته از طراحی نمای مدرن و زیر بنای کلی خوابگاه 2000 متر مربع و متشکل از سازه معلق کابلی است. سازه مذکور توسط یک هسته بتونی مرکزی پشتیبانی می شود و هریک از واحد ها بوسیله خرپاهای فلزی به این هسته بتونی متصل شده است. همینطور اجرای واحدها بصورت کششی از کف و به کمک کابل و اتصالات چندگانه است که در ارتباط با خرپای فلزی مذکور توان تاب آوری سازه را تا حد نهایی خود بالا برده است.

و در نهایت پیرامون محوطه سازی و الگوی ایرانی که پیشتر به آن اشاره گردید، تقسیمات دوگانه محوری در ایجاد مسیر ها و تقسیمات سه گانه کاشت برای نیل به هدف مذکور ساختار یافتند و در قسمت ابتدایی و ورودی مجموعه نیز بنایی به جهت کنترل عبور و مرور با پاردایمی از عمارت سر در باغ ایرانی طراحی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up