طراحی داخلی لافت

طراحی داخلی لافت ( loft ) | آشنایی با دکوراسیون داخلی لافت

طراحی داخلی
5/5 - (1 امتیاز)

طراحی داخلی لافت | دکوراسیون داخلی لافت | معماری داخلی لافت

اگر مالک یا مهندس ساختمانی هستید که می خواهید برای فضای داخلی آن طرحی را انتخاب کنید ، شاید سبک های متنوعی از معماری داخلی را شنیده اید یا مطالعاتی در این زمینه داشته اید.

برای طراحی داخلی ساختمان ها سبک های مختلف طراحی داخلی را می توان بر شمرد که هر کدام خصوصیات و معیار های خاصی برای پیدا سازی به همراه خواهد داشت.

سبک معماری داخلی لافت ( loft ) یکی از انواع این سبک های طراحی داخلی می باشد که در کشور های اروپایی و آمریکا از محبوبیت ویژه های برخوردار است.

طراحی داخلی لافت ( loft ) در ایران به تازگی شروع به گسترش کرده و فعلا یک سبک معماری جدیدی بحساب می آید و کمتر در خانه های ایرانی این معماری را شاهد هستیم.

معماری صنعتی | معماری کثیف

این نوع معماری در ایران با نام های معماری صنعتی و یا معماری کثیف نیز در میان برخی معماران مطرح می گردد.

سبک دکوراسیون داخلی لافت یکی از سبک های طراحی داخلی محسوب می گردد که شاید مورد علاقه شما واقع گردد. این سبک از دکوراسیون داخلی ممکن است به لحاظ خاص بودن، مورد پسند عموم مردم نباشد.

طراحی داخلی لافت طرفداران ویژه ای در جامعه امروزی ما دارند و ساکنین و مالکان آپارتمان های شیک در که در زمره افراد زیر قرار دارند بیشتر ترجیح می دهند که آپارتمان های خود را به سبک دیزاین نمایند.

  • مالکان آپارتمان های بدون تقسیم بندی داخلی ( خانه های فلت ) – اتاق های بزرگ با سقف های بلند باعث خواهد شد که سبک طراحی داخلی لافت بطور چشمگیری خود را نمایش دهد.
  • دسته دوم از طرفداران سبک طراحی داخلی لافت جوانانی هستند که به ایده های خلاقانه و منحصر به فرد علاقمند هستند. زیرا که سبک دکوراسیون داخلی لافت بسیار جذاب و خارج از چهارچوب های متعارف جامعه می باشد.
  • افراد خلاق : آپارتمان ها و سالن هایی با دکوراسیون داخلی لافت برای معرفی و نمایش آثار هنرمندان و معماران مکان بسیار ایده آلی برای نمایشگاه خواهد بود.
  • انسان های اقتصاد محور و صرفه جو : دکوراسیون داخلی کمترین هزینه از لحاظ تامین تجهیزات و لوازم مورد نیاز خانه را خواهد داشت و از هر متریال پیش و پا افتاده ای می توان بصورت هنرمندانه در این طراحی بهره بهینه را برد. استفاده از مبلمان لوکس و مجلل در این سبک معماری کاملا اختیاری خواهد بود.
  • آپارتمان هایی با دکوراسیون داخلی لافت مورد استقبال افراد با خصوصیت شخصیتی پویا و با اعتماد به نفس بالا می باشد. این معماری هرگز منعکس کننده زندگی مدرن شهری نخواهد بود.

تاریخچه ظهور و پیدایش طراحی داخلی لافت

به معنای واژه ای « لافت » به معنی انبار یا اتاق زیر شیروانی می باشد. اما در اصل این معماری بر گرفته از دکوراسیون داخلی خانه هایی با کمترین تقسیم بندی و با سقف های بلند ، پنجره های نورگیر بزرگ، لوازم و تجهیزات ساده و پیش و پا افتاده می باشد.

در دهه چهلم قرن گذشته با افزایش قیمت زمین در مرکز شهر نیویورک ، کارخانه ها و گارگاه های تولیدی مجبور شدند از مرکز شهر به حومه های شهر منتقل شوند.

مناطق آزاد ، انبار های عمدتاَ پنهان در شهر منهتن ( Monhatta ) به سرعت توسط هنرمندان خریداری و به خانه های مسکونی تبدیل شدند.

مهمترین عامل در جذب هنرمندان به اقامت در این انبار ها ، قیمت اجاره پایین و همچنین ویژگی عملکردی خاص ( نورپردازی مناسب و سقف های بلند ) این مکان ها بود. این هنرمندان در این جا نمایشگاه ها ، استودیو ها ، کنسرت ها برگذار کردند و به معنای واقعی کلمه شروع به خلق ایده های هنری کردند.

بعد از گذشت 50 سال این آپارتمان ها وضعیت اشرافی گری به خود گرفتند و غالب ساکنین آنجا نخبگان و روشنفکران بودند.

وکلا و سرمایه داران شروع به اجاره اتاق های بزرگ در مرکز تاریخی شهر کردن و کار به جایی رسیده بود که هنرمندان جوان دیگر نمی توانستند با این قیمت ها در این محل خانه ای بگیرند.

شاخصه های طراحی داخلی لافت

اصل و اساس معماری لافت کمترین استفاده از دیوار  ها و تقسیم بندی های داخلی می باشد. و معمولا تقسیم بندی محدوده های داخلی با استفاده از مبلمان ، پوشش های پرده ای، پارتیشن های ثابت و سیار ، نورپردازی و سایر تکنیک های منطقه بندی دیداری می باشد.

به طور سنتی ، آپارتمان های با طراحی داخلی لافت یک منطقه بزرگ و با حداکثر فضای آزاد ، سقف های بلند، پنجره های بزرگ و نورگیر ، استفاده از مواد متضاد در کنار هم ، بافت ها و رنگ های خاص ، سیستم آب و برق کاملا در معرض دید می باشد.

  • عمده موارد استفاده شده در مرحله اتمام و تکمیل این سبک دکوراسیون داخلی آجر ، بتن ، گچ ، چوب ، شیشه و فولا است.
  • تم های رنگی که در معماری لافت استفاده می شود غالبا از رنگ های ملایم و در قسمت های کمی با رنگ های دیگر ادغام می گردند. ( گرایش به رنگ های روشن و با زمینه های کم نور تماشایی خواهد بود )
  • از شاخصه های دیگر معماری لافت اتاق های بزرگ با دیوار های آجری ، گچ بدون رنگ یا رنگ شده با تکنیک های خاص ( پتینه کاری ) ، کفپوش های چوبی طبیعی ( پارکت ) ، لوازم مدرن و استفاده کمینه از مبلمان می باشد.

طراحی داخلی لافت در منطقه مسکونی

بسیار افراد بر این باور هستند که سبک طراحی داخلی لافت برای خانه های بسیار بزرگ و ویلایی امکان پذیر است و پیاده سازی آن برای خانه های آپارتمانی کوچک ممکن نیست.

اما باید بدانید که تحقق بخشیدن به سبک معماری لافت در خانه های کوچک آپارتمانی خارج از تصور نیست. مهمترین مساله برای شروع این ایده صحبت کردن و مشاوره گرفت از یک طراح داخلی حرفه ای می باشد.

بسیاری از ویژگی ها ذاتی این سبک معماری در مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد.

تیر های تزیینی ، اتاق خواب های ترکیب شده با اتاق نشیمن و آشپزخانه با دیوار هایی از جنس آجر خام. همه این موارد از ویژگی های مهم یک خانه آپارتمانی با طراحی داخلی لافت می باشد.
علاوه بر زیبایی خاص این معماری ، لافت به شما کمک می کند تا با ایجاد یک جلوه دیداری خاص ، فضای اتاق را تا حدود زیادی بزرگتر نشان دهید.

بافت ناهموار و استفاده از متریال های اولیه و غالا بصورت خام در فضای داخلی ، بهره گیری کاربردی از تکنیک های پتینه کاری برای رنگ دیوار ها و سایر متریال ، استفاده از کاغذ دیواری های با تم رنگی تیره و اشباع شده محیطی به مانند کارخانه ها و کارگاه های دهه های گذشته را مجسم خواهد کرد که از ویژگی های این نوع معماری داخلی خواهد بود.

استفاده هنرمندانه و شگفت انگیز از این مواد به ظاهر ناسگار به شما این امکان را می دهد تا طراحی جالب و خاصی برای هر اتاق ایجاد نمایید.

سفارش طراحی یک آپارتمان به سبک لافت یعنی دستیابی به بیشترین فضای ممکن ، فضایی روشن و جا دار می باشد که با ایجاد فریبندگی بصری باعث لوکس دیدن محیط خواهد بود.

طراحی داخلی لافت روح خلاقیت و آزادی در انسان زنده می کند و باعث خواهد شد فضایی به دور از هنجار های متعارف جامعه اطرافمان داشته باشیم. به عبارت دیگر « لافت خود یک سبک زندگی است ».

طراحی آشپزخانه در معماری لافت

  • بر  خلاف بیشتر سبک های دکوراسیون داخلی که آشپزخانه بعنوان یکی از نکات کانونی در طراحی داخلی محسوب می گردد ، در معماری داخلی لافت آشپزخانه معمولا با یک اتاق نشیمن یا اتاق نهار خوری ترکیب می شود و یا در نهایت حد فاصل آنها با یک تکنیک دیداری مانند تغییر در متریال مورد استفاده ، تغییر رنگ و یا نورپردازی متمایز می گردد.
  • دیواری های آجری برهنه و یا دیواری هایی که بصورت ساده گچ کاری شده است ، زمینه ای مناسب برای لوازم آشپزخانه مدرن و شیک خواهد بود. همچنین سینک ظرفشویی هایی با طرح های کمیاب و یخچال و فریزر های دهه های گذشته می تواند گزینه مناسب برای آشپزخانه به سبک لافت باشد.
  • معماری به سبک لافت یک سبک فنی است . به همین دلیل لوزمی ندارد که تجهیزات آشپزخانه را نقاب کنید تا در معرض دید نباشد. برای لوازم و تجهیزات آشپزخانه نیز پیشنهاد می گرد از رنگ هایی در تم رنگ فولاد استفاده گردد.
  • فرم و شکل ظاهری آشپزخانه بر اساس تکنیک های پهنه بندی مورد استفاده ، انتخاب می گردد : ممکن است بصورت خطی ، زاویه دار یا طرح جزیره باشد. اما الویت را بایستی به هدست هایی با اشکال ساده و روشن، خطوط تمیز و ساده و کاربردی اختصاص دهید.
  • فضای آشپزخانه در طراحی داخلی لافت خود دارای مناطق عملکردی تعریف شده است که می توان با تکنیک های مختلف طبقه بندی آنها را از هم ممیز کرد.
  • منطقه ناهارخوری را می توان با کمک روشنایی شناسایی کرد : برای این ایده عالی می توان از لامپ های معلق طولی استفاده کرد ( در صورتیکه ارتفاع سقف بلند باشد ). برای آشپزخانه هایی که سقف کوتاهی دارند می توان از لامپ های سقفی تو کار و هالوزن ها استفاده کرد.
  • وجه تمایز بین محیط آشپزخانه از اتاق نشیمن می تواند استفاده از کفپوش های متفاوت باشد : از کاشی های سرامیکی می توان برای آشپزخانه و پارکت برای اتاق نشیمن استفاده کرد.
  • برای جدا سازی محیط کاری آشپزخانه می توانید از کاشی و سرامی های تزئینی , آجر تزئینی ، فلز و یا شیشه استفاده کنید. یا اینکه از می توانید از کاشی های تک رنگ روی دیوار برای نشان دادن محدوده آشپزخانه های کوچک استفاده کرد.

حمام در طراحی داخلی لافت

برای طراحی حمام به سبک لافت نیز بایستی تا حد امکان از ویژگی استفاده کمینه از تقسیم بندی توسط دیوار های سازه ای پرهیز کنیم.

  • در طراحی داخلی حمام به سبک لافت ، عدم استفاده از پارتیشن بندی کاملاَ محسوس است. حتی دوش ها نیز بدون هیچ تقارنی می تواند در دیوار نصب شود و نقطه کانونی خاصی نخواهد داشت.
  • برای تقسیم بندی محدوده اتاق مستر از حمام بایستی از تکنیک های رنگ و نور و یا پارتیشن های شیشه ای کدر استفاده کنیم.
  • حمام به سبک لافت ممکن است اتاقی باشد که در آن برای مثال شیک ترین کاشی های فلزی با لوله های زنگ زده در کنار هم آورده شوند.
  • در حمام های جا دار می توان برای افزایش راحتی از مبلمان در طرح ها بسیار کمیاب و یا مبلمان مدرن استفاده کرد. نکته حائز اهمیت این است که باید با تمام عناصر داخلی همگن باشد.

اتاق نشیمن در معماری داخلی لافت

اتاق نشیمن یکی از قسمت های مهم در دکوراسیون داخلی لافت می باشد که تا حدود خیلی زیادی می تواند نمایانگر سبک معماری ما باشد. بنابراین تا جاییکه امکان دارد باید از ویژگی های طراحی داخلی لافت برای اتاق نشمین یا سالن نشیمن خود استفاده کنیم.

  • اتاق نشیمن در سبک لافت حاکی از حضور اجباری یک فضای کارخانه ای از دهه های گذشته و با یک پهنه کاملا باز می باشد.
  • استفاده از سیستم های تهویه ، سیستم سرمایشی و گرمایشی با لوله هایی که انتقال آن ها بدون هیچ کاور و پوششی اجرا شده و کاملا مشهود است از مشخصه های بارز این سبک دکوراسیون می باشد.
  • برخی از مالکان و سازندگان خانه های آپارتمانی با دکوراسیون داخلی لافت ترجیح می دهن اتاق نشمین را به رنگ های خاکستری، سفید و یا بژ تزیین کنند. اتاق نشیمن های تک رنگ و بدون استفاده از ترکیب

سفارش طراحی اتاق نشیمن به سبک لافت به معنای فرصتی برای طراحی اتاق زیبا و شیک است. توصیه میکنیم رنگ و مبلمان خاص برای دکوراسیون داخلی خود انتخاب کنید.

اتاق خواب در معماری داخلی لافت

  • اتاق خواب در طراحی داخلی لافت شامل استفاده از  کمد و تختخواب ساده و کاربردی است.
  • اتاق خواب بعنوان یک فضای صمیمی ، می تواند با یک صفحه پارتیشن مات از بقیه فضای خانه متمایز شود.
  • تختخواب ساخته شده برای دکوراسیون مینیمالیستی بسیار مناسب برای دکوراسیون لافت خواهد بود. علاوه بر این ممکن است شاهد دراور هایی در اتاق خواب باشیم. در معماری لافت استفاده از کمد و کابینت ها خیلی توصیه نمی شود بنابراین اگر ناچار به استفاده از کمد در اتاق خواب هستید بهتر است از کمد های دیواری با ظاهری متناسب با دیوار ها استفاده نمایید.

طراحی آپارتمان ها به سبک دکوراسیون داخلی لافت در واقع یک ترکیب شگفت انگیز از سبک و سیاق سنتی و کلاسیک و مدرن  و امروزی می باشد.

طراحی داخلی لافت این فرصت را به شما خواهد داد تا با ترکیب ایده های خلاقانه و به دور از قید و بندهای متعارف در سایر سبک های دکوراسیون ، یک اثر هنری خارق العاده ایجاد نمایید.

مبلمان در معماری داخلی لافت

خانه هایی با سبک معماری داخلی لافت همانند آپارتمان های کوچک بایستی با حداقل مبلمان مبله شوند. این یکی از مهمترین اصول این سبک محسوب می گردد. در حالیکه الزامی نیست که مبلمان بصورت چسبیده به دیوار ها چینش گردد. همچنین می توانید از قفسه هایی بدون درب و بصورت باز در روی دیوار استفاده کرد.

مبلمان در دکوراسیون داخلی لافت ممکن است پر زرق و برق و یا مدرن انتخاب شود ، اما بهتر است مبلمان ساده استفاده گردد. ( معمولا در این سبک از مبلمان پلاستیک ، فولاد ، آلومینیوم و چرم بیشتر استفاده می شود ) از ویژگی های مبلمان در این سبک دکوراسیون داخلی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

مبل های قابل تغییر شکل و طولی ، قفسه های باز با رنگ زرد فرنگی ، جا لباسی های سیار تحت عنوان چوب لباسی فلزی چرخدار، صندلی های تاشو و صندلی های چرخدار

در این سبک معماری همه چیز باید ساده و مختصر و حین حال کاربردی باشد.

بعنوان مثال با دوختن رویه پارچه ای یا کتانی و پنبه ای برای مبلمان با تعداد زیادی جیب بصورت جیب شلوار های جین ، می تواند ایده خوبی برای داشتن مبلمان سبک لافت باشد.

همچنین مبلمانی که برای دکوراسیون مینیمالیست طراحی می گردد می تواند برای این سبک نیز استفاده گردد. به یاد داشته باشید که داشتن فضای باز و گسترده همان چیزی است که معماری داخلی به دنبال آن است. بنابراین در انتخاب مبلمان نیز این اصل مهم باید همواره در ذهن ما باشد.

لوازم جانبی و کاربردی در معماری داخلی لافت

لوازم جانبی و دکوری که برای سبک معماری لافت استفاده می گردد بسیار اصیل انتخاب می گردد.

استفاده از علائم تبلیغاتی ، پلاک خیابان و خانه ها و یا یک نقاشی دیواری خاص با طرح انتزاعی و یا خرید یک بوم نقاشی ساده و ارزان قیمت می تواند گزینه خوبی برای تکمیل دکوراسیون ما باشد.

قاب عکس هایی که برای دکور خانه استفاده می گردد می تواند پر زرق و برق و گران قیمت یا ساده و مدرن انتخاب گردد. آویز کردن قاب عکس بصورت منظم و متقارن الزامی نیست و چیدن نقاشی ها در امداد دیوار خود یک ظاهر ویژه ای به این طراحی خواهد داد.

استفاده از گلدان های چینی ، لوازم عتیقه و باستانی و یا گلیم فرش های با طرح راه راه از ایده هایی می باشد که با این سبک دکوراسیون متناسب است.

2 دیدگاه. Leave new

  • مهشید
    2020-03-20 15:02

    سلام
    ممنون از مطالب خوب ساییدن
    چرا در مورد دکوراسیون خانه های ایرانی مطلب نمی گذارید؟
    من که فکر نمی کنم طراحی داخلی لافت طرفداران زیادی در ایران داشته باشه

    پاسخ
    • سلام
      ممنون از اینکه نظر دادید…. چشم حتما مطالب مربوط به دکوراسیون خانه های ایرانی نیز منتشرخواهد شد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up