روف گاردن و با سبز

روف گاردن و بام سبز – گروه طراحی هنری یاشیل

محوطه سازی و فضای سبز, معماری و طراحی نما
5/5 - (1 امتیاز)

روف گاردن و بام سبز و یا فضای سبز در پشت بام

روف گاردن ( Roof Garden ) بعنوان یکی از تکنیک های طراحی فضای سبز از المان های زیبا سازی ساختمان و از آیتم های مهم برای طراحی نمای ساختمان می باشد که اگر زمینه اجرای آن مهیا باشد، مزیت هایی خواهد داشت.

مزیت روف گاردن یا بام سبز

  • اولین مزیت روف گاردن یا بام سبز استفاده بهینه از فضای بلااستفاده ( پرت ) ساختمان خواهد بود
  • دومین مزیت داشتن روف گارن ایجاد محیطی آرام و نشاط بخش در یک فضای آزاد در میان محیطی سبز خواهد بود.
  • علاوه برای مزایایی که یک روف گاردن خوب می تواند برای ساختمان و ساکنین آن داشته باشد، می تواند در زیبای جلوه شهر هم موثر باشد.
  • اگر از درختان و گونه های گیاهی متناسب با شرایط محیطی استفاده شود می تواند در تهویه و تلطیف هوای محیط موثر باشد.

پیش نیازهای روف گاردن

ایجاد روف گاردن یا فضای سبز در پشت بام خانه به پیش نیازهایی لازم دارد که بام خانه در هنگام طراحی ساختمان باید از این شرایط برخودار باشد.

موارد فنی شرایط یک بام برای طراح و معمار آن نیز مهم است. او بر همین اساس تصمیم می گیرد که به چه صورتی باید اقدام به طراحی بام کند.

در صورتی که تدابیری اندیشیده شود و شرایط بام خانه به گونه ای باشد که بتوان زیر سازی مناسبی بروی آن انجام داد و گیاهانی که تصمیم به استفاده از آنها بروی بام شده است بروی یک لایه ضد آب کاشته شوند، با حفظ مسایل زیست محیطی این بام آماده بهره برداری و کاشت پوشش های گیاهی متنوع و متعدد خواهد بود.

قبل از ایجاد فضای سبز در بام خانه حتما باید به لایه های دیگر همچون لایه حصار ریشه و لایه های زه کشی توجه ویژه ای داشت.

چه گیاهانی برای روف گاردن مناسب است ؟

گیاهانی که در بام کاشته می شوند با دارای خصوصیاتی باشند که با شرایط ویژه بام مطابقت و هماهنگی داشته باشد. مثلا با خاکی که برای بام در نظر گرفته شده است، سازگار باشند، ریشه هایی که به صورت عمودی در خاک نفوذ می کنند، گسترده و مخرب نباشند، میزان تحمل نور مستقیم خورشید بر آنها مشخص باشد و در برابر بادهای شدید از خود مقاومت نشان دهند.

با توجه به این شرایط چمن ها و پیچیک ها بیشترین سازگاری را با محیط های پشت بامی دارند و به همین دلیل پرطرفدارترین گیاه در ساخت بام های سبز هستند.

البته چمن های رولی و مصنوعی هم می توانند به طور یکپارچه و گسترده بام را بپوشانند یا فقط قسمت هایی را که در طراحی روف گاردن به وسیله طراح مشخص شده اند را پوشش دهند.

چمن بافت خاصی به ترکیب محیط می بخشد و از آنجایی که انواع متنوعی از چمن ها با رنگ های متفاوت موجود است استفاده بیش از یک نوع چمن در کنار هم می تواند زیبایی و شکوه خاصی به محدوده چمن کاری شده در روف گاردن یا بام سبز داشته باشد.

توجه داشته باشید که کاشت و استفاده از چمن مختص مکان خاصی نیست. در شکل های زیر نمونه هایی زیبا و منحصر بفرد از مدل های فضای سبز در بام خانه را مشاهده می کنید که چگونه طبیعت را به ساختمان ها آورده اند و محیطی نشاط آور و زیبا خلق کرده اند.

نمونه کارهای روف گاردن یا بام سبز

 

 

 

 

روف گاردن و با سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up