تابلو های سفالی نقش برجسته

تابلوهای سفالی نقش برجسته

تزیینات داخلی, طراحی داخلی, معماری و طراحی نما
5/5 - (1 امتیاز)

تابلوهای سفالی نقش برجسته

تاریخچه سفالگری:

سفال یکی از قدیمی‌ترین ساخته‌های دست بشر است که در تمام طول عمر وی از قدیمی‌ترین ایام تاکنون مورد استفاده قرار گرفته‌است. به این جهت در ثبت وقایع و اتفاقات مهم دورانهای پیش از تاریخ نقش مهمی دارد. ساخت سفال با گذشت زمان به نسبت تغییر فرهنگهای پیش از تاریخی و تجربه اندوزی اقوام بشری از نظر جنس، فرم، رنگ و نقش دچار تغییراتی چشمگیر شده‌است. این تغییرات عاملی تعیین کننده در تقسیم‌بندی انواع سفالهای پیش از تاریخ و بعد از آن شده است. در مورد چگونگی ساخت اولین سفال بدست انسان نظرات مختلفی ارائه شده‌است. عده‌ای ریشه سفال را در صنعت سبد بافی می‌دانند و معتقدند برای اولین بار گلهای اندود کننده کف سبدهای گیاهی پس از خشک شدن یا قرار گرفتن در آتش و سوختن چوبهای سبد، الهام بخش سفال سازی بوده است. عامل پیدایش صنعت سفال سازی هر چه باشد در این مورد شکی نیست که سفالهای اولیه دست ساز و خشن و ماده چسبندگی آنها شن و گیاهان خرد شده بود است.

مهم‌ترین تحول در صنعت سفالگری که این صنعت را به کلی دگرگون ساخت اختراع چرخ سفالگری است که در هزاره چهارم ق.م. اتفاق افتاده سفالگران ابتدا از چرخهای کند گردش استفاده کرده و سپس به چرخهای پرسرعت و تند گردش که امروز نیز مورد استفاده کارگاه‌های سفالگری سنتی است دست یافتند.

اما امروزه علاوه بر استفاده های معمولی که از سفال برای ساخت ظروف و لوازم دکوری استفاده می شود، از این صنعت برای نقش آفرینی و هنر نمایی در قالب تابلو هایی تحت عنوان تابلو های سفالی در صنعت تزیینات ساختمان استفاده می شود.

ذوق و استعداد هنری یک سفالگر در کنار علم و دانشی که در نحوه استفاده از خمیر سفالگری دارد، وی را قادر می سازد تا به خلق یک اثر هنری از جنس و متریال سفال بپردازد.

کاربرد تابلوهای سفالی نقش برجسته:

از تابلوهای سفالی در تزیینات داخلی و نمای ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری استفاده های فروانی می شود، همچنین می توان استفاده از این هنر زیبا را در معابر شهر خصوصا در تابلوهای حاشیه جاده و یا تونل ها و معابر زیر گذر مشاهد کرد.

از این هنر سفالگری می توان برای برجسته نمودن نقاشی های معمولی و یا خطاطی برجسته استفاده کرد.

البته نوع و سبک تابلو بایستی با سبک دکوراسیون انتخاب شده مطابقت داشته باشد. بطور مثال معمولا برای طراحی نمای کلاسیک ساختمان ، کتیبه ها و تابلوهای سفالی در قسمت هایی از دیوار مناسب خواهد بود.

قیمت تابلوهای سفالی نقش برجسته:

برای تعیین قیمت تابلوهای سفالی عواملی مانند سادگی و یا پیچیدگی کار و همچنین متراژ کار تعیین کننده می باشد. با توجه به اینکه هر چقدر تابلو بزرگتر در نظر گرفته شود به نسبت آن متریال و زمان زیادی لازم می باشد قیمت تابلوها افزایش خواهد یافت و همچنین تابلوهای با جزییات بیشتر و یا تابلوهای سفالی که بصورت سفارشی می باشند و اصل تطابق در آن مهم می باشد، قیمت بالاتری خواهد داشد.

اما بطور کلی می توان گفت محدوده قیمتی که برای تابلوهای سفالی می توان تعیین نمود از مبلغ 600 هزار تومان برای تابلوهای ساده تا مبلغ یک میلیون برای تابلوهای با جزییات بیشتر می باشد. ( قیمت تعیین شده برای هر مترمربع می باشد.)

در تصاویر زیر می توانید چند نمونه ازاین تابلو ها  را مشاهده بفرمائید.

[supsystic-gallery id=17 position=center]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.