طراحی داخلی یاشیل - طراحی دکوراسیون

طراحی داخلی چیست و چه تفاوتی با معماری داخلی و دکوراسیون داخلی دارد؟

طراحی داخلی
4.8/5 - (5 امتیاز)

طراحی داخلی چیست و چه تفاوتی با معماری داخلی و دکوراسیون داخلی دارد؟

مباحث و مقالات زیادی پیرامون عناوین معماری، معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی وجود دارد.

در این مقاله سعی ما بر این است که حد فاصل بین این عناوین را بیان نماییم. و به تشریح بیان کنیم که چه خدمات و کارهای شامل معماری داخل، طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی می شود.

عوامل زیادی از جمله ارتقاء آموزش طراحی داخلی و گسترش نرم افزار های متنوع در زمینه طراحی باعث افزایش ابهام این موضوعات شده اند،.

این موضوع به نوبه خود دامنه فعالیت این حرفه را افزایش داده و منجر به این شده است که طراحان داخلی زیادی بیشتر با جنبه های تکنیکی و معماری طراحی داخلی درگیر شوند و کمتر به دکوراسیون بپردازند.

ماحصل این موضوع این بوده است که بسیاری از دوره های طراحی داخلی به معماری داخلی تغییر نام داده اند تا دقیق تر آنچه را که پوشش می دهند، منعکس کنند.

در این مبحث، تلاش ما بر این است که تا تفاوت نقش ها و مسئولیت های هر یک از این مفاهیم را بیان نماییم.

در ابتدا به این موضوع می پردازیم که :  معماری داخلی چیست ؟  و چگونه با معماری، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی متفاوت می باشد؟

طراحی داخلی یاشیل - طراحی دکوراسیون

معماری داخلی چه هست؟

مهمترین فاکتور و وجه تمایز معمار داشتن مدرک و تخصص آکادمیک در این زمینه است. معمار فردی است که دارای تخصص می باشد (مانند یک پزشک) و کسی که مدرک این کار را ندارد نمی تواند به خود لقب معمار را نسبت دهد.

طراحی داخلی در گذشته نیازی به داشتن دانش حرفه ای در زمینه عناصر فنی و سازه ای ساختمان نداشت.

اما امروزه با توجه به افزایش دامنه و مسئولیت های طراحان داخلی معماری داخلی اصطلاحی است که به آنها اطلاق می گردد.

چرا که تکنولوژی طراحی و آموزش های طراحی داخلی دچار پیشرفت های شایان توجهی شده اند.

در حال حاضر بسیاری از دوره های آموزشی به دانش آموزان، عناصر فنی و ساختاری ساختمان ها را آموزش می دهند که خطوط بین معماری و طراحی داخلی را محو کرده اند.

بنابراین با گسترش دامنه فعالیت طراحان داخلی ، نقش دو طراح داخلی ، ممکن است تفاوت چشمگیری باهم داشته باشد. در حالی که ممکن است نقش یکی از آنها بیشتر در ارتباط با دکور و انتخاب وسایل و پروژه هایی در مقیاس کوچک خلاصه شود، دیگری ممکن است با پروژه های بزرگ تر که نیاز به مهارت های فنی، هنری و زیبایی شناسی دارد، درگیر باشد.

در این مورد طراح دوم می توان گفت که نیاز به دانش حرفه در زمینه معماری داخلی ملزومه کار خواهد بود.

افرادی که خود را بعنوان طراح داخلی معرفی می کنند بایستی به این نکته مهم توجه داشته باشند که :

معماری داخلی

حرفه معماری داخلی به طراحانی نیاز دارد که به مسائلی که در فضای داخلی بر وضعیت سکونت افراد تأثیر می گذارد، بیشتر توجه می کنند، مواردی مانند متریال و مصالح ساختمانی، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، لوله کشی ها، وسایل روشنایی، تهویه ، پارتیشن بندی ها و استفاده هوشمند از فضا بایستی در نظر گرفته شوند.

با توجه به نیازهای جامعه مدرن به نقش معماری داخلی در ساختمان، استفاده از توانمندی طراحان داخلی روز به روز بیشتر به چشم می آید.

به طور کلی بعد از طراحی نما و پوسته ساختمان که مربوط به معماری نمای ساختمان می باشد و در مرحله طراحی داخلی نیاز به تغییرات در آن نخواهد بود، معمولا در بقیه مراحل مربوط به آماده سازی یک ساختمان نقش طراح داخلی نمود پیدا خواهد کرد.

به بیان ساده تر در توضیح تفاوت میان معماری داخلی و طراحی داخلی می توان گفت : طراحی داخلی بیشتر مربوط به جنبه هنری ساختمان می باشد و معماری داخلی بیشتر با علم آن ارتباط دارد.

طراحی داخلی یاشیل - طراحی دکوراسیون

دکوراسیون داخلی چیست؟

یک دکوراتور داخلی یا شخصی که در زمینه طراحی دکوراسیون فعالیت دارد در واقع در ارتباط با جنبه هنری ساخت فعالیت می کند.

جنبه های هنری ساختمان شامل شناخت رنگ ها، نور و روشنایی وسایل و آثار هنری و … . آنها با جنبه هنری طراحی درگیر هستند و کمتر با جنبه علمی آن سر و کار دارند.

دکوراتورهای داخلی یا هم طراح دکورسیون با طراحی ساختاری ساختمان ارتباطی ندارند و نیازی به داشتن دانش فنی در زمینه ضوابط و مقررات ساختمان ندارند.

دکوراتور داخلی نیازی به درگیر شدن با پروژه در شروع ساخت ندارد و همچنین نیازمند داشتن دانش عمیق در مورد عناصر تکنیکی و فنی  و متریال های مورد استفاده در روند ساخت پروژه نخواهد بود.

آنها باید هنرمند باشند و چشم انداز فوق العاده ای برای طراحی و جزئیات و مسائل مربوط به زیبایی داشته باشند.

همه طراحان داخلی، حتی آنهایی که به عنوان معماران داخلی آموزش دیده اند، بایستی مهارت و هنر دکوراسیون داخلی را به منظور تکامل بخشیدن به کارشان داشته باشند.

طراحی داخلی یاشیل - طراحی دکوراسیون

در پایان بطور خلاصه عرض می نماییم :

معماری داخلی :

برقراری تعادل بین هنر و علم طراحی فضای داخلی با استفاده از تمام عناصر ساخت می باشد. معماران داخلی علاوه بر داشتن دانش کافی در زمینه معماری، به توسعه و بهبود حس دریافتی از فضا می پردازند و در واقع معماری را از نقطه نظر ساکنان آن انجام می دهند.

طراحی داخلی :

یک حرفه گسترده ای است که تمام جنبه های برنامه ریزی و طراحی فضاهای داخلی را در محیط ساخت در نظر دارد.

مهم ترین بخش حرفه یک طراح داخلی، داشتن هنر و علم درک رفتار مردم به منظور ایجاد فضاهای کاربردی خلاقانه می باشد.

دکوراسیون داخلی :

طراح دکوراسیون داخلی با هنر فضا شامل وسایل و مبلمان و تم رنگی، پارچه، نورپردازی و … سر و کار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.