اتاق کودک -دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک – نکاتی در مورد طراحی دکوراسیون و دیزاین اتاق کودک

طراحی داخلی
5/5 - (1 امتیاز)

اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک


اتاق کودک : هر والدینی برای برای دکوراسیون اتاق کودکان خود ایده هایی را حتی قبل از تولد کودک در سر دارد. با توجه به اینکه کودکان نمی توانند در نظر دهی در مورد دکوراسیون و دیزاین اتاق خود نقش پر رنگی داشته باشند و ممکن است علایق لحظه ای آنها در این کار تاثیر منفی داشته باشد بنابراین والدین این کار را به عهده می گیرند.

اتاق کودک جاییست که علاوه بر محیط استراحت و خواب کودک ، می تواند به رشد خلاقیت های او در طی گذر زمان کمک می کند بنابراین نیاز است اهمیت داردکه به این موضوع با دقت و ظرافت بیشتری توجه داشته باشیم.

معمولا اتاق کودک به سبکی دیزاین و چیدمان می شود که در نگاه اول توجه همه را به خود جذب کند اما پیشنها ما به شما این است که ایده هایی که برای دیزاین اتاق کودک خود در نظر دارید طوری باشد که فضای کافی برای بازی کودک شما مهیا باشد.

مهمترین لوازمی که برای دکور کردن اتاق بچه مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است از:

  •         تخت یا گهواره
  •         کمد لباس
  •         استیکرهای کودکانه
  •          فرش های فانتزی
  •         صندلی برای مادر
  •         لوازم دکوری
  •         لوازم جانبی برای اتاق کودک

در ادامه مقاله قصد داریم در مورد هریک از آیتم های بالا کمی توضیح دهیم.

دکوراسیون اتاق کودک

تخت کودک یا گهواره


یکی از اصلی ترین پآیتم ها در دکوراسیون اتاق کودک تخت خواب یا گهواره است که باید متناسب با سن فرزند شما تهیه شود. برای انتخاب تخت کودک باید به برخی نکات در زمان خرید توجه شود تا زمانیکه شما در اتاق حضور ندارید به فرزند دلبندتان آسیب وارد نشود.

اولین موضوعی که بایستی حتماً در خرید تخت کودک به آن توجه داشته باشیم، فاصله بین نرده های محافظ تخت است. این نرده ها باید از یک اندازه استاندارد برخورد دار باشد تا پا یا سر کودک در آن گیر نکند.

مورد مهم دیگر ارتفاع مناسب و استاندارد تخت و یا گهواره است که باید مورد توجه قرار گیرد.این موضوع علاوه بر اینکه می تواند برای خود کودک مهم باشد از سوی دیگر متوجه سلامتی مادر می شود، زیرا خم شدن و بلند کردن کودک در طول زمان ممکن است به کمر مادر آسیب وارد کند.

مورد دیگر قرار دادن اسباب بازی ها و وسایل فانتزی در بالای کمد و یا در بالای گهواره است. باید دقت کنید این وسایل به درستی در جای خود ثابت شده باشند که در صورت نبود شما خطری برای کودک شما نداشته باشد.

برای رنگ اتاق کودک بایستی ضمن اینکه نظر و علاقه کودک خود را مد نظر دارید به اهمیت روانشناسی رنگ ها نیز مشرف باشید. رنگ صورتی و سفید یکی از طیف های رنگی محبوب دخترانه و رنگ آبی و طوسی مناسب برای اتاق فرزند پسر شما است.

بنابراین جنسیت فرزند می تواند در انتخاب تم رنگی اتاق کودک می تواند در انتخاب شما تاثیر داشته باشد.

دکوراسیون اتاق کودک

کمد لباس کودک


کمد لباس کودک دومین وسیله مهم است که در اغلب اتاق های کودکان وجود دارد و یکی از آیتم های دیزاین اتاق کودک محسوب می شود.

شما بایستی با توجه به سن کودک خود کمدی را انتخاب کنید که وسایل مورد نیاز او را بتوانید در آن جاسازی کنید.
بنابراین توصیه می شود از یک کمد لباس که مرتبط با سرویس خواب کودک خودتان است برای دکوراسیون اتاق او استفاده کنید. برخی از کمدها که برای نوزاد در نظر گرفته می شود ، دارای یک میز برای تعویض لباس کودک است که این کار را برای شما ساده تر می کند.

برخی از کمد ها داری قفسه های طبقه بندی شده می باشد که می تواند جای مناسبی برای قرار دادن اسباب بازی ها و عروسک های کودک شما باشد.

برخی دیگر از کمدها به صورت قدی است که شما می توانید لباس ها و کفش ها، ساک و وسایل دیگری را که روزانه به آن نیاز ندارید را در آن جای دهید.

اگر اتاق کودک شما به اندازه کافی بزرگ است و محدودیتی فضا برای دیزان آن ندارید می تواند از هر دو کمد در کنار هم استفاده نمایید.

اتاق کودک -دکوراسیون اتاق کودک

استیکر های دیواری کودکانه


یکی از مواردی تاثیر خیلی زیبایی در زیبایی اتاق کودک شما دارد و معمولا همه کودکان به آن علاقه نشان می دهند، استیکر های دیواری کارتنی است.

در کنار استیکر دیواری می توانید از کاغذ دیواری با طرح و نقش های کودکانه و یا از پوستر دیواری سه بعدی استفاده کنید.
برای قسمت هایی از دیوار که خالی است و پشت تخت و کمد قرار نمی گیرد بهتر است از استیکرهای فانتزی که با طرح جنگل، شخصیت های کارتی و یا حتی از پوستر دیواری با تصویر خود کودک بهره بگیرد.

باتوجه به اینکه انتخاب رنگ اتاق کودک خیلی می تواند در دیزاین اتاق کودک کمک کند، استفاده از کاغذ دیواری های کودکانه یا ساده شما را در این کار یاری می رساند. متناسب با هارمونی وسایلی که برای اتاق تدارک دیده اید، می توانید تنالیته رنگی ایده الی انتخاب کنید و از آن لذت ببرید.

فرش اتاق کودک

فرش های فانتزی


اگر انتخاب سبک دکوراسیون اتاق کودک شما یک دکوراسیون سنتی است ، بدون شک فرش محبوب ایرانی با رنگ لاکی بهترین گزینه انتخابی برای اتاق کودک شما خواهد بود.

اما اگر انتخاب شما برای دکوراسیون اتاق کودک یک دکوراسیون مدرن می باشد، بایستی از فرش های فانتزی ایده بگیرید. این سبک از فرش ها متناسب با اتاق کودک شما طراحی و در دسترس است.

به عنوان مثال اگر تم رنگی اتاق خواب به رنگ صورتی است پیشنهاد ما این است از یک فرش با تم سفید استفاده کنید تا تضاد بین رنگ ها به خوبی مشهود باشد و زیبایی را چندین برابر کند. یا اگر می خواهید همه اتاق با یک تم چیدمان شود به راحتی با استفاده از فرش های فانتزی می توانید به این مهم دست پیدا کنید

دکوراسیون اتاق کودک

صندلی و یا کاناپه همراه


با توجه روند رو به رشد اهمیت دکوراسیون اتاق کودک ، کالاهای که در گذشته جایی در این فضا نداشته است امروزه به وفور می توان مشاهده کرد.

در گذشته شاید یک گهواره ساده تنها وسیله ای بود که برای استراحت کودک و بعنوان یک کالای اساسی برای اتاق کودک مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه شاهد این هستیم که برای کنار گهواره می توان از کالاهایی نظیر ست کاناپه و پاف همراه با تم رنگی متناسب با سرویس خواب کودک استفاده می شود.

با توجه به گستردگی تولید و ورود تولید کنندگان خارجی و ایرانی به این عرصه می توانید متناسب با فضای اتاقی که قصد دکور کردن آن را دارید ، این محصول را در اندازه های دلخواه سفارش و مورد استفاده قرار دهید.

به عنوان مثال اگر محدودیتی در فضای داخلی اتاق خواب ندارید، می توانید از یک کاناپه دو نفره استفاده کنید که برای نگهداری کودک همراهی پدر را نیز داشته باشید.

ولی درصورتیکه مساحت اتاق به اندازه ای نیست که کاناپه دو نفره استفاده کنید، پیشنهاد ما این است که از مبل های تکی شیکی که هم رنگ با سرویس خواب آماده شده است استفاده کنید. داشت این صندلی ها در اتاق کودک به شما این امکان را می دهد که ساعات بیشتری را با فرزند دلبندتان سپری کنید.

دکوراسیون اتاق کودک

لوازم دکوری اتاق کودک


وسایل و لوازم دکوری که برای دیزاین اتاق کودک شما مورد استفاده قرار می گیرد باید با توجه به جنسیت و شخصیت کودک انتخاب شود.

برای مثال اگر فرزند شما دختر است خیلی راحت می توانید از یک قصر اسباب بازی از پیش ساخته شده ویا یک ست آشپزخانه دخترانه برای گوشه ای از اتاق استفاده کنید.

همچنین برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم که برای اتاق کودک پسر و دختر فرقی ندارد و می توان در هر دو مورد از آن استفاده کرد. شما می توانید با استفاده از البسه های کودکی فرزندتان که دیگر برای او کوچک شده است و مورد استفاده نیست یک قاب نوستالژی مهیا کنید.

میتوانید یک لباس، کفش ، جوراب و یا هر وسیله دیگر که خودتان مناسب می دانید یک قاب عکس زیبا و با یک فریم خلاقانه در اتاق کودک خود درست کنید. و یا با استفاده از عکس های که در طی دوران رشد از فرزند خود گرفته اید نیز می توانید قسمتی از دیوار را شبیه به یک گالری هنری دیزاین کنید.

این ها نمونه هایی از کارهای هنری می باشد که به ذهن ما می رسد و بی تردید خلاقیت شما برای دیزاین اتاق فرزند دلبندتان ابعاد گسترده تری از آنچه ما بیان کردیم دارد.

لوازم اتاق کودک - دکوراسیون اتاق کودک
لوازم اتاق کودک - دکوراسیون اتاق کودک

لوازم جانبی برای اتاق کودک


در کنار لوازم مهم و اصلی برخی از وسایل هستند که نیاز آن برای اتاق الزامی به نظر می رسداز قبیل :

• یک سبد لباس که البسه کثیف در آن قرار داده شود و مانع از به هم ریختگی فضا شود.

• چراغ خواب و آباژورهای رو میزی که برای رسیدگی به کودک در موقع شب مورد استفاده قرار می گیرد و مانع از به هم خوردن استراحت و بیدار شدن فرزند شما می شود.

• اسباب بازی های که برحسب شرایط سنی کودک تهیه می شود و گاهی اوقات جنبه تزئینی نیز به خود می گیرد.

• تخت کوچک یک طرفه که شب ها در کنار تخت مادر قرار داده می شود تا کار مراقبت از کودک ساده تر شکل بگیرد.

شما بسته به سلیقه و نیاز خود می توانید این وسایل را تهیه و در اتاق خواب کودک خود مورد استفاده قرار بدهید.

لوازم اتاق کودک - دکوراسیون اتاق کودک

چند نکته کلی پیرامون اتاق کودک


اگر بخواهیم در یک نگاه دیزاین اتاق کودک را بررسی نماییم بایستی در وهله اول این نکته رو مورد توجه قرار دهیم که ایده پردازی باید بر حسب جنسیت ، شخصیت و علایق فرزند شما صورت بگیرد.

به عنوان مثال یک تم صورتی نمی تواند انتخاب ایدئال و مناسب برای فرزند پسر شما باشد. یا یک تخت فانتزی در طرح یک ماشین هم نمی تواند برای فرزند دختر شما مناسب باشد.

جزیی ترین و کوچک ترین مسائل مثل رنگ اتاق ، پوستر ها یا حتی استیکرهای که برای دکوارسیون داخلی فضا در نظر گرفته می شود باید به جنسیت و سن کودک ارتباط داشته باشد.

استفاده از نور پردازی مناسب، رنگ آمیزی ترکیبی و بسیار موارد دیگر همگی از جمله مواردی هستند که در داشتن نتیجه نهایی برای شما ایدئال و مطلوب جلوه خواهد کرد.

اگر فضای کافی در اختیار دارید برای راحتی بیشتر خود و فرزند دلبندتان از یک سرویس خواب کودک شیک و کامل با هر تم رنگی که تمایل دارید استفاده کنید.

حال اگر در آپارتمان زندگی می کنید و فضای کافی در اختیار ندارید می توانید استفاده از وسایل اصلی و مهم را برای دیزاین اتاق کودکتان را در اولویت قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up