طراحی دکوراسیون به سبک روکوکو

آشنایی با اصول و معیارهای طراحی دکوراسیون به سبک روکوکو ( rococo )

تزیینات داخلی, طراحی داخلی
به این post امتیاز دهید

آشنایی با اصول و معیارهای طراحی دکوراسیون به سبک روکوکو ( rococo )

معرفی سبک روکوکو در طراحی دکوراسیون:

روکوکو واژه ای بود که نخستین بار در ۱۷۹۷ به بیانی تمسخر آمیز در اصطلاح حرفه ای نقاشان برای نامگذاری شیوه تزیینی و ظریف و شادی بخش هنر دوران لویی ۱۵ ، پادشاه فرانسه به کار برده شده.

کلمه روکوکو (از واژه فرانسوی رو کای rocaille به معنای آثار سنگی و قلوه سنگهایی کادر تزیین حوضچه های مصنوعی کاربرد داشت) اساساً یک سبک تزیینی داخلی و نتیجه استفاده آن ؛ تزییناتی با خطوط خمیده و رنگهای روشن و انواع ریزه کاری های صدفی و مرجانی شکل در هم آمیخته است .
ویژگیهای مهم :
طراحی دکوراسیون به سبک روکوکو ( rococoo ) با تزیینات ظریف و پر آب و رنگ و با نشاط ، تمایل به موضوعات کوچک به جای موضوعات به جای موضوعات برجسته دارد .

این است که به آن یک ویژگی کاملاً مشخص و با هویت داده است . نقاشی و پیکره سازی روکوکو علاوه بر بهره گیری از منهنی های کوچک شبیه به صدف از عناصری چون طراوت ، سر زندگی و شوخ و شنگی برخوردار است .
سبک روکوکو هم به نوعی ادامه و شکل تحول یافته سبک سنگین باروک است. و هم واکنشی است در برابر آن .

هر دو سبک از نظر علاقه به فرمهای پیچیده وجه اشتراک دارند. با این تفاوت که سبک روکوکو ( rococo ) به جای پرداختن به حجم ها ، وسواس و دقت بیشتری در سطح داشت.

و به جای استفاده از رنگ های تیره و سنگین و آب طلا کاری از رنگهای روشن آبی ، صورتی ، سبز به همراه سفید ،بیشتر استفاده می کرد .

در هر کشوری سبک روکوکو ویژگی و مشخصه ملی به خود گرفت . این سبک از طریق هنرمندان فرانسوی که در خارج به فعالیت مشغول وبودند و نیز به وسیله آثار «چاپ سنگی» با طرح های فرانسوی از این کشور به نقاط دیگر سفر کرد .

به طور کلی روکوکو هنری است تزیینی که ظرافت و حساسیت و زینتگری سطحی را به جای ابهت و واقع گرایی سبک باروک قرار می دهد. اما روکوکو که به جنبه های تجملی و افراط کارانه باروک می تازد خود با «احساسات گری افراطی» به هنر اجتماعات مرفهه تمایل پیدا می کند .

استعاره های دور از ذهن و عاشق پیشگی بازیگوشانه و با استفاده زیاد از گچبری های پیچکی ابرهایی با ته رنگ سرخ کمانهای پیچیده وتودرتو وعدم تقارن کاملا مشهود است

استفاده از گچبری ها و طرح و نقش هایی نظیر نقاشی فرشته و ابر و باد از شاخصه های مهم در سبک روکوکو ( rococo )می باشد.

در ادامه مطلب چند تصویر از این سبک روکوکو در طراحی دکوراسیون داخلی به نمایش گذاشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.