رنگ آمیزی لوازم چوبی

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

تزیینات داخلی
5/5 - (1 امتیاز)

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی :

یکی از هنر هایی که در طراحی دکوراسیون داخلی برای زیبا سازی تزیینات و ساختمان استفاده می شود هنر رنگ آمیزی لوازم چوبی بکار گرفته شده در چیدمان داخلی می باشد که هر چقدر در انتخاب رنگ مناسب صنایع چوبی دکوراسیون خود دقت بیشتری داشته باشیم برآیند کار طراحی ما بیشتر مورد توجه خواهد گرفت. انتخاب طرح و رنگ مناسب برای درب وردی ساختمان یا منزل در مرحله اول طراحی دکوراسیون خوب می باشد.

اما ممکن است برای ایجاد تنوع در رنگ بندی لوازم چوبی بودجه کافی برای خرید لوازم جدید نداشته باشیم و بخواهیم با تغییر رنگ و تعمیر لوازم به این خواسته خود برسیم. که در اینصورت باید با روش رنگ آمیزی لوازم چوبی آشنایی داشته باشیم.

با توجه به تنوع سلیقه ها و خلاقیت هنرمندان در حوزه های مختلف هنری منجمله رنگ آمیزی و رنگ کاری ارائه راه کاری مطلق برای انجام رنگ آمیزی منطقی نمی باشد ولی در این مطلب سعی شده است یک روش ساده و کلی از آموزش رنگ کاری لوازم چوبی مانند درب های چوبی، کمد، تخت، ویترین و …. برای شما عزیزان شرح داده شود.

لوازم مورد نیاز برای رنگ آمیزی لوازم چوبی:

* رنگ نیم پلی استر مات یا براق
* خشک کن نیم پلی استر
* شاپان قهوه ای
* سنباده ۱۲۰ و پوستاب
* حلال (بنزین و تینر فوری )
* سیلر
* کیلر
* قلم نقاشی یا پیستوله
.
قدم اول در نقاشی چوب ، زیر کار در آوردن است پس برای این کار باید ابتدا باید سطح چوب را به خوبی سنباده کاری کنید تا پرز ها و پستی و بلندی های چوب کاملا برطرف گردد و سطح چوب کاملا یکدست و صاف گردد .

البته بسته به نوع چوب و نوع کار ، دقت در سنباده کاری متفاوت می باشد و انتخاب شماره (درجه زبری) سنباده باید بر حسب احتیاج و نوع چوب در نظر گرفته شود تا هیچ خط و خشی از عملیات سنباده کاری باقی نماند .

هر قدر در این مرحله دقت بیشتری داشته باشید و کار رو در اصطلاح شیشه ای سنباده کنید ، در مراحل بعدی راحت تر هستید و کار زیباتری خواهید داشت . شما می توانید برای سنیاده کاری دست اول چوب از سننباده ۲۲۰ استفاده کنید . سنباده کاری هم به دو صورت دستی و با استفاده از دستگاه انجام می گردد .

مرحله ی بعدی (شاپان کاری ) رنگ آستر چوب می باشد .اگر تمایل داشتید ، از رنگ خود چوب (خودرنگ) به عنوان رنگ نهایی بهره بگیرید ، نیازی به استفاده از آستر یا شاپان نمی باشد اما ما فرض را بر این می گیریم که شما دوست دارید رنگ چوب را بر اساس سلیقه خودتان تغییر دهید . برای این کار شاپان را با بنزین مخلوط کنید ( به عنوان مثال ۲۰۰ گرم شاپان را با نیم لیتر بنزین).

شما باید آنقدر تناسب بین بنزین و شاپان را تغییر دهید تا رنگ مورد علاقه تان را به دست آورید. هرچه شاپان بیشتری را با بنزین مخلوط کنید رنگ تیره تری به دست می آید و بلعکس ، هرقدر در شاپان بنزین بیشتری اضافه کنید ، رنگ آستری شما روشن تر خواهد شد. رنگ شاپان بر دو نوع است ( قوه ای و سیاه ) از ترکیب این دو رنگ می توانید رنگ قهوه ای تیره تری ایجاد کنید.

نکته ای که برای ترکیب رنگ ها وجود دارد و به عنوان ترفندی بین نقاش ها کاربرد دارد این است که با ترکیب رنگ های روغنی با شاپان ، رنگ های متنوع تری را پدید آورید. به عنوان مثال با ترکیب رنگ روغنی قرمز با شاپان قهوه ای رنگ فندقی به دست می آید و با کم و زیاد نمودن رنگ قرمز ، درجه قرمزی آن را تغییر می دهید.

در نظر داشته باشید که همیشه از مقدار رنگ کم شروع کنید تا رنگ مورد نظرتان را به دست آورید. اگر دوست داشته باشید می توانید با استفاده از چند قطره رنگ مشکی ، شاپان فندقی را به شاپان قهوه ای تبدیل کنید .
بازی با رنگ ها تخصصی است که به مرور زمان و با تمرین و تکرار به دست می آید .

شاپان به دست آمده و نهایی را می توانید با قلم نقاشی ، یا پارچه استفاده کنید که معمولا پارچه تنظیف از استفاده بیشتری برخوردار است . با برش پارچه در اندازه ۲۰ *۲۰ می توانید سطح چوبتان را شاپان بزنید. یک بار روی کار را با استفاده از پارچه تنظیف شاپان کاری کنید و بلافاصله بعد از این کار با استفاده از یک تکه پارچه خشک ، سطح آستری شده را به آرامی پاک کنید تا رنگ یکنواخت شود .

نکته: رنگی که در ثانیه های ابتدایی بر روی چوب نقش می بندد تقریبا همان رنگ نهایی است که پس از پاشیدن نیم پلی استر خواهید داشت.

مرحله ی بعدی در رنگ آمیزی لوازم چوبی سیلر کاری است که پس از خشک شدن آستری صورت انجام می شود.

تناسب بین تینر و سیلر معمولا بر روی قوطی سیلر درج شده است و با رعایت آن می توانید نسبت دقیق را به دست آورید و از محلولی استاندارد استفاده کنید. غلظت سیلر باید به گونه ای باشد که نه خیلی رقیق باشد که هیچ خاصیتی داشته باشد و نه خیلی غلیظ که نتوان آن را روی کار کشید یا از پیستوله استفاده کرد . اما حدودا می توانید یک لیتر سیلر را با ۲ لیتر تینر ۱۵۰۰۰ مخلوط کنید .

برای استفاده از سیلر هم میتوانید از قلم رنگ آمیزی یا پیستوله استفاده کنید اما بهتر است بدانید که اگر روی کار آستر اجرا کرده باشید و پس از آن سیلر را با قلمو اجرا کنید ، آستری رنگ میبازد و بخشی از آن از روی کار پاک میشود و رنگ شما روشن تر خواهد شد. به همین منظور بهتر است سیلر ابتدایی را با پیستوله بپاشید تا آستر از چوب جدا نشود .

اگر در پاشیدن سیلر دقت نکنید و مایع سیلر در یک نقطه بیش از حد جمع شود موجب ایجاد بخار بر روی سطح چوب می گردد که با سنباده کاری این بخار و مایع پاک می شود . اما بهتر است این وضعیت صورت نپذیرد.

پس از اتمام سیلر کاری صبر کنید تا سیلر به خوبی خشک شود که سرعت خشک شدن بستگی به شرایط جوی و دمای هوا دارد.

نکته:هیچگاه سعی نکنید سیلر را با نور آفتاب و یا به وسیله ی گرمای مستقیم خشک کنید

بیشتر استاد کاران رنگ چوب برای افزایش کیفیت ، دو یا سه بار عملیات سیلر کاری و سنباده نرم را تکرار می کنند تا پرز های اضافی برداشته شود و تثبیت رنگ به خوبی صورت پذیرد . بهتر است شما حداقل ۲ بار سیلر کاری کنید اگر سطح کار نیاز به بتونه کاری دارد پس از سیلر پاشی و قبل از سنباده کاری این کار را انجام دهید و درزها و سوراخ ها را بتونه گیری کنید.صبر کنید تا بتونه به خوبی خشک شود و پس از آن شروع به سنباده کاری کنید.

نکته:معمولا برای سنباده کاری سیلر و بتونه از سنباده بسیار نرم یا پوستاب استفاده می شود.گاهی اوقات هم می توان از پشت ورق سنباده برای این کار بهره برد.

بتونه کاری لوازم چوبی :

برای بتونه کاری بعد از پاشیدن اولین دست از سیلر انجام میگیرد که بسیار مهم است. بسیاری از ایرادات کار را می توانید با استفاده از بتونه پوشش دهید.

در این مطلب می توانید آموزش بتونه کاری را مرور کنید

باید در نظر داشته باشید که بتونه را باید دقیقا همرنگ شاپان درست کنید تا تفاوت رنگ نداشته باشید و کار یکدست باشد.بتونه را با حوصله و دقیق پاک کنید.

پس از بتونه کاری دست دوم ، یک بار روی کار را سیلر بپاشید و روی کار سنباده پوست کارکرده بکشید .

در مرحله ی بعد اگر نیاز بود روی کار همرنگی بپاشید و یک بار دیگر سنباده پوست بسیار نرم روی کار بکشید .
.
مرحله نهایی رنگ آمیزی لوازم چوبی:

در مرحله ی بعد باید عملیات نیم پلی استر پاشی را آغاز نمایید . در هنگام پاشیدن نیم پلی استر و کیلر محیط کارتان را کاملا تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار نگه دارید تا بر روی سطح کار هیچ گرد و خاکی ننشیند و کارتان ارزش و زیبایی خود را از دست ندهد.

قبل از رنگ کاری محیطی مناسب برای قرار دادن کار رنگ شده در نظر بگیرید که تا دو ساعت کاملا تمیز باقی بماند. تناسب بین نیم پلی استر و تینر هم می توانید از اطلاعات درج شده بر روی قوطی رنگ به دست بیاورید.

حدودا برای یک لیتر نیم پلی استر از یک لیتر تینر ۱۰ هزار استفاده می شود .

معمولا از تینر ۱۰۰۰۰ یا ۱۲۰۰۰ برای نیم پلی استر استفاده میشود .

برای تثبیت نیم پلی استر و خشک شدن سریع آن باید از خشک کن نیم پلی استر استفاده کنید. معمولا این مواد افزودنی در داخل ظروف کوچکی از طرف فروشنده رنگ به شما تحویل می گردد.
تناسب خشک کن هم حدود ۵ درصد از کل نیم پلی استر است.

مثلا برای یک پیستوله رنگ حدود دو درپوش قوطی خشک کن ، مواد نیاز دارید که در زمستان میتوانید از سه درپوش هم استفاده کنید. شما می توانید بر حسب سلیقه تان مات یا براق بودن نیم پلی استر را تعیین کنید. اگر دوست دارید رنگ پایانی نه مات باشد و نه براق ، میتوانید به صورت ۵۰ – ۵۰ نیم پلی استر مات و براق را باهم مخلوط کنید .

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در زمینه رنگ آمیزی لوازم چوبی با ما تماس بگیرید.

رنگ آمیزی لوازم چوبی

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

 

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

 

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

 

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

آموزش رنگ آمیزی لوازم چوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up